tisdag 4 oktober 2011

They fuck you at Elgiganten...

Rubriken är givetvis en variant av den kända filmrepliken "They fuck you at the drive-through" från en av Dödligt Vapen-rullarna där en viss Leo Getz aka Joe Pesci har en alldeles lysande monolog om hur man blir blåst av snabbmatsrestaurangerna eftersom dom vet att man kommer att vara långt bort innan man upptäcker att man fått fel mat och då orkar man ju inte vända om...

Jag har dock bestämt mig för att strida till den sista droppen blod.

Man kan kanske tro av rubriken att jag har något emot Elgiganten men så är det egentligen inte. Jag har handlat där åtskilliga gånger de senaste åren och varit nöjd med såväl produkter som policies men nu har det hänt något som får mig att se rött.

Min iPhone som jag köpte på Elgiganten i Örnsköldsvik i april förra året gav upp för två veckor sedan och slutade plötsligt ladda. Jag provade flera olika kablar och anslöt såväl till eluttaget i väggen som till datorn men inget fungerade. Åkte då givetvis in till butiken och en god vän som får förbli anonym tittade på telefonen och konstaterade att inte heller han kunde få något liv i den.

Servicekillen på Elgiganten (dom får ju inte göra något på plats) kunde inte hitta något som tydde på handhavandefel vilket han också skrev på mitt inlämningskvitto när telefonen skickades iväg.

Likt förbannat fick jag igår kväll ett sms från Elgiganten med följande text:

"Vi har konstaterat att er iPhone har en skada som inte täcks av Apples garantivillkor (Garantitiden utgått) Kund erbjuds att köpa en utbytesterminal för 2695kr"

Vad i helvete är meningen med detta? Jag vet att telefonen inte utsatts för någon åverkan från min sida. Den har alltid varit skyddad och har inte fått några smällar. Den har aldrig blivit fuktig eller lämnad i isande kyla eller stekande värme. Hur i helvete kan det då vara mitt fel att den slutar fungera? Har Apple någon sorts policy att deras prylar bara ska hålla i ca: 18 månader?

Enligt svensk lag har jag rätt att reklamera varan om varan är felaktig och eftersom skiten inte fungerar kan man väl ganska klart konstatera att den är felaktig. Sedan april 2005 är det enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt på felaktig vara och jag har idag tagit beslutet att driva det här precis hur långt som helst med advokater och rättegång och hela skiten om det behövs.

För övrigt kan Elgiganten som är SÄLJARE inte hänvisa mig till APPLE som producerat varan, det är säljaren som bär det fulla ansvaret för produkten gentemot kunden. Jag har också kontaktat jurister på Konsumentavdelningen på Öviks kommun och fått detta bekräftat och jag hoppas bara att det här kommer att lösa sig på det enda rimliga sättet nämligen att Elgiganten ger med sig och tar sitt ansvar som säljare och ger mig det jag har rätt till enligt svensk lag dvs antingen att problemet åtgärdas eller att jag får en ny likadan produkt utan kostnad.

Det som svider lite extra i själen är att jag och min familj handlat diverse produkter hos Elgiganten det senaste året (2 TV-apparater, en Micro, Telefoner, Tillbehör...) för sammanlagt tio-tusentals kronor. Givetvis är det inte en stor summa för ett stort företag men likt förbannat känns det inte som att man värnar om kunderna när man beter sig på det här viset.

Jag kommer givetvis att skriva på bloggen om hur ärendet fortskrider och hoppas på ett professionellt bemötande idag när jag åker till butiken (förhoppningsvis inte med ett grått åskmoln runt huvudet).

E

1 kommentar:

  1. Har för mig att du ska kunna få det på försäkringen om inte garantin täcker det (vilket det ändå borde göra genom elgiganten och inte apple) men du kan ju ringa ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt!.. Låt gärna gråtfärdig också ;)

    SvaraRadera