lördag 5 mars 2011

Invägning 3

Jaha...   då har det varit invägning igen och det är definitivt med blandade känslor jag nu skriver det här inlägget. Kom ner till Energihuset på fredag morgon strax efter kl. 8 och eftersom Ida fått en avbokning fick vi väga in oss direkt. Skönt med tanke på att vi annars hade haft en timme att fördriva på gymmet utan att få träna. Det är ju nämligen så att inför invägningarna så får man varken äta, dricka eller träna 2 timmar innan. Jag klev upp på vågen relativt övertygad om att ha en bra siffra men hade "bara" gått ner 1,2 kg vilket inte alls var vad vågen hemma indikerade men skit samma, jag hade ju ätit gröt till frukost också och dragit i mig minst 6 dl vatten så annars skulle jag nog landat på -2 kg även denna vecka.

Sedan kom den verkliga besvikelsen:

Vikt:             99,5 kg     (-1,2)
Fett %          31,2          (+0,7)
BMI             31,1          (-0,3)
Muskel %     32,5          (-0,4)

Vad i helvete är det som händer? Har ätit bra det vet jag och ingen ska komma och inbilla mig att jag tappat ett kg muskelmassa på EN vecka. Så vad är då förklaringen? Allt är ju givetvis bara spekulationer men jag gissar att det till stor del kan bero på två faktorer. Dels så har jag pissat som aldrig förr den senaste tiden och därmed förmodligen också drivit ut en hel del extra vätska som förmodligen kan ha "bott" i mina muskler. Dessutom så var det ju det här med att äta och dricka innan vägning. Vi trodde ju att vi skulle väga oss kl. 9 så jag drog i mig en hel del både mat och vätska ca: 45 minuter innan vägning.

Ida såg att både jag och Sofie blev rejält bekymrade (Sofie hade liknande värden som jag) och hennes teori var att vi ligger för lågt i kaloriintaget. Även om det säkert kan stämma till viss del så har jag svårt att tro att det är hela sanningen och jag är övertygad om att vi kan få kanonfina resultat om vi ligger kvar på våra kaloriintag, Sofie är ju för helskotta redan halvvägs till sitt mål att gå ner 10 % och då har det bara gått 2 av 12 veckor!!!

Har spenderat många, långa stunder med att fundera över resultatet men sanningen är väl att endast framtiden kan utvisa om vi går rätt väg eller om vi måste ändra vårat upplägg. Något viktigt att ta med i beräkningarna är dock att vi går ner i vikt samtidigt som vi mår bättre och bättre för varje dag och vi svälter oss definitivt inte även om man givetvis kan bli hungrig ibland när det börjar närma sig måltids-dags.

En stor eloge till Ida dock som ringde upp oss ett par timmar senare. Hon hade suttit och räknat på våra intag och på hur mycket vi förbränner en normal dag och hon ville bara dela med sig av sina iakttagelser så att vi kunde grunda våra beslut på så bra fakta som möjligt - mycket professionellt!

Nu ska jag se på film och äta en ruta mörk choklad och en bit getost men först en proteindrink.

Trevlig lördag kväll kära läsare!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar