torsdag 3 mars 2011

L-Karnitin

Hej kära läsare, jag har vid minst ett tillfälle lovat att diskutera olika kosttillskott i allmänhet och L-Karnitin i synnerhet. Anledningen att jag bestämt mig för att syna denna aminosyra i sömmarna är för att jag var på väg att inhandla denna produkt relativt dyrt från en nätbutik eftersom ALLA som säljer produkten hävdar att den behövs för att vi ska kunna forsla fett in till mitokondrierna (förbränningsugnarna) i våra celler för att uppnå en maximal förbränning. På ren ingivelse bestämde jag mig dock för att försöka hitta mer fakta om L-Karnitin hos en eller flera objektiva källor och döm om min förvåning när samtliga seriösa källor jag hittade i princip var överens om att det är bättre att elda upp pengarna i vedpannan än att lägga dom på L-Karnitin.

Min slutsats av det jag läst är att:

L-Karnitin behövs mycket riktigt för att vi ska kunna förbränna fett och ALLA som äter en någorlunda balanserad och hälsosam kost har all L-Karnitin dom behöver i kroppen.

En av mina källor påstår att L-Karnitin som kosttillskott är århundradets bluff medan de två andra källorna är lite försiktigare och menar att L-Karnitin definitivt behövs men det är endast under citat "EXTREMA förhållanden" d.v.s stenhård träning eller gravt otillräckligt kost-intag som exempelvis ELIT-idrottare KANSKE kan ha ett behov av att tillföra aminosyran.

Källor: AST Sports Science
              Kroppsnytt
              Fråga Dietisten

Jag kommer att skriva om massor av kosttillskott under de kommande veckorna - hoppas det är någon som finner informationen användbar!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar