onsdag 30 mars 2011

Lunarglide +

Mina nya skor är inte det snyggaste man sett men dom är sköna. Mina nya skor är definitivt inte diskreta även om dom till stor del är grå men dom är funktionella. Man kan säga ganska mycket om mina nya skor men det mest intressanta med dom är givetvis att man kan koppla dom till min iPhone!

Nu är det kanske några som undrar vad jag druckit till middag så jag drar hela storyn lite kortfattat.

Vecka 10 var det sportlovsvecka i norr så jag och underbara sambon Sofie slängde in ungarna i bilen och drog ner till Strängnäs för att hälsa på sambons släkt och vänner. Veckan innan hade vi köpt ett par nya träningsskor till henne men inte hittat några till mig så planen var att leta lite under resan. Döm om min förvåning när det visade sig att det var stor rea på Intersport i lilla Strängnäs - mig veterligen rear man väl inte ut löparskorna på vårkanten men jag antar att det var fjolårets modeller eller liknande.

Jag provade ett antal par och personalen var suveränt hjälpsam när jag försökte förklara hur mina djävla fötter var funtade. Mina gamla skor var nämligen inte särskilt gamla, hade nog bara haft dem en dryg säsong faktiskt när meshen gav upp och tårna började spreta ut genom sidorna. Anledningen till detta är då alltså att jag har en extrem supinering (motsatsen till pronation) vilket innebär att mina fötter vill falla utåt i löpsteget. Detta kan då delvis avhjälpas med hjälp av specialsulor eller så kallade kilar men har man en bra sko så behövs det som regel inte och när jag då hittade mina nya Nike Lunarglide Plus så var det kärlek vid första fotsteget - trots den gröna färgen.


När vi kom hem till Norrland igen satte jag på mig skorna och drog till gymmet och efter träningspasset när dojorna åkte av råkade jag dra med iläggs-sulan och fick då se något mycket märkligt. I botten av skon i själva sulan fanns en urgröpning och det var ganska uppenbart att den fanns där av en anledning så när jag var på plats hemmavid igen slog jag mig ner vid datorn med en banan och en proteindrink och började googla på mina nya pjuck.



Döm om min förvåning när det visade sig att jag helt ovetandes inhandlat ett par skor som var anpassade för att kunna kopplas till en iPhone med hjälp av en sensor som monteras i sulan enligt bilden ovan. Det visade sig att sensorn - som kostar 300 spänn - registrerar steg med hjälp av en tryckmätare och om man matar in sina värden som längd och vikt så beräknar den baserat på denna information min steglängd vilket i sin tur innebär att jag kan få information om hur långt jag sprungit under ett pass, vilken hastighet jag hållit samt hur många kalorier jag förbrukat - HIGH-TECH!


Jag har ännu inte investerat i denna sensor men det känns som att högre makter haft ett finger med i spelet för visst fan måste jag väl pröva nu när det visade sig att jag av ren slump inhandlat dessa "träningskompisar"?

Nu ska jag lyfta lite vikter framför TV:n med vårat nyinköpta hantel/skivstångspaket...

Ha en skön kväll alla soffpotäter ;)

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

1 kommentar:

  1. Har oxå väldigt utåt fallande steg, kanske dem skulle passa mig oxå =) Tack för tipset.. och bra om dem mäter vad man gör oxå genom sensorn ;)

    SvaraRadera