torsdag 5 maj 2011

Energi köpes!

Nu börjar min kropp tröttna. Träningen är i princip nere på noll och matfusket har fått sig en rejäl boost eftersom jag nu lagt ner alla planer på att vinna tävlingen - "Grillat är godast på Burger King". Givetvis är det fortfarande äta med måtta som gäller men eftersom jag nu nått en bra vikt kommer jag att börja jobba för att endast bibehålla fettmängden och lägga på mig några kilo muskler.

Jag vet att jag har sagt förut att det bara var vinst som gällde men ledarens försprång är nu allt för stort och jag satsar på att må bra istället med fortsatt träning (om energin bara vill komma tillbaka) och en ätardag i veckan på helgerna.

I augusti är det tänkt att jag och gumman ska springa kvartsmaran under Höga Kusten Maraton och det känns verkligen som en kul utmaning (tack Stefan och Monika) även om det bara är en dryg mil. Det sägs vara ett av Sveriges drygaste lopp på grund av den extremt kuperade terrängen men om vi måste gå halva vägen så får vi väl göra det då.

Har spenderat en del tid till att läsa på om protein och som vanligt dyker det snarast upp mer frågor än svar när man börjar forska i människokroppen.

- Är det möjligt att 80-90% av befolkningen får i sig för lite proteiner i sin vanliga kost?
- Hur påverkas kroppen av en proteinrik/proteinfattig diet?
- Stämmer det att kroppen endast kan tillgodogöra sig ca: 30g protein per måltid.
- Varför syns inga signifikanta resultat gällande insulinbalansen när man äter 3 resp. 6 måltider/dag?
- Vilka är skillnaderna mellan Vassle och Kasein?

Alla dessa frågor ska jag försöka reda ut i mitt nästa inlägg som kommer antingen ikväll eller imorgon. För övrigt händer det inte så mycket nytt just nu. Vikariatet är på upphällningen och jag söker nytt jobb med ljus och lykta, alla förslag emottages tacksamt, vill helst börja tidigt i juni månad. Imorgon ska jag och Sofie titta på ett hus och det ger blandade känslor eftersom vi redan innan vi sett huset är rätt övertygade om att vi verkligen vill ha det samtidigt som den ekonomiska situationen är helt ohållbar då ingen av oss har fast anställning.

Hoppas ni alla får en bra helg nu när värmen eventuellt äntligen är på väg. Själv ska jag fira med lite god mat imorgon och kanske blir det en flaska vin också - viva la sommar!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

1 kommentar:

  1. Peter Westling6 maj 2011 kl. 19:11

    ...Kommer du att ge upp när du är redo att sluta eller kommer du att fortsätta kämpa när du är redo att ge upp?....

    Tävlingen är väl snart klar så det är bara att bita ihop och köra racet ut...!

    Keep fighting!

    SvaraRadera