söndag 1 maj 2011

Jag hatar att må som jag förtjänar...

Okej, vi kör väl ett inlägg till om sprit då eftersom det var många som tyckte att det var intressant och värt att kommentera. Nyaste numret av BODY Magazine damp ner i brevlådan djävligt lägligt (eller olägligt beroende på hur man ser på saken) några dagar innan valborg med en stor artikel om alkoholens påverkan i relation till kost och träning.

Efter att ha läst några gånger och konstaterat att man kan dricka ren sprit med sämre förbränning (av fett eftersom kroppen fokuserar på att bränna alkoholen i första hand) som enda bieffekt så bestämde jag mig, utan att ta ett slutgiltigt beslut, för att jag skulle kunna dricka en whisky eller två under kvällen utan att sabba de sista 10 dagarna av tävlingen.

Tragiskt nog valde min hjärna att bara registrera dom delar av artiklarna som passande nog stämde in med min önskan att dricka whisky och ignorerade högaktningsfullt följande rader:

"Den termogena effekten från alkohol är stor och det riktiga kalorivärdet ligger inte på 7,1 kcal per gram, utan snarare kring 5,6 kcal. Men det är däremot enkelt att överkonsumera kalorier genom att dricka. Kalori för kalori ger alkohol en dålig mättnadseffekt. Dessutom kan berusning bidra till överätande genom minskad impulskontroll."

No shit Sherlock!!!

Eftersom min konsumtion för kvällen otippat nog inte stannade vid "en eller två" utan snarare en kvarting flög min impulskontroll långt, långt bort och efter middagen kompletterade jag mina 3 dl Famous Grouse med 2 extra fläskkotletter inklusive absurd mängd Guacamole som tillbehör. Väl hemma tyckte min okontrollerade impulshjärna att lite godis och nötter framför TV:n skulle sitta fint och jag tryckte i mig för glatta livet. Jag hade faktiskt en riktigt intressant fight med en geléorm som förmodligen sett sina bästa dagar för att bra tag sedan och enligt hur jag minns det så var den djäveln nog minst 40 cm lång.

För att göra en lång historia någorlunda kort så överåt jag som en liten gris och som om inte det vore nog har jag varit bakis hela dagen idag - ingen träning med andra ord...

Ångesten ligger som en mörk dimma i mitt bakhuvud.

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

3 kommentarer:

  1. Tråkigt tråkigt:( hade själv samma ångest idag och den är verkligen inte rolig. Åt i kopiösa mängder igår och allt skedde efter spriten. Så body har nog helt klart rätt. 1 steg bak, flera steg fram! Kämpa vidare!

    SvaraRadera
  2. du fixar det här. jag håller tummarna

    mvh dennis

    SvaraRadera
  3. Oscar Öhrling3 maj 2011 kl. 00:36

    Kom ihåg att oavsett hur det går i tävlingen är det du som är vinnaren!

    SvaraRadera