torsdag 19 maj 2011

Tävlingen avslutad!

Fy fan vad jag har längtat efter att få skriva det här inlägget. Längtat, drömt och fantiserat och mitt i alltihop har jag flera gånger varit tvungen att ge mig själv en mental örfil för mitt drömmande eftersom det är lätt hänt att man förvärrar sin upplevda besvikelse om man bygger upp förväntningarna och det sedan visar sig att man inte nådde sitt mål.

Jag har haft turen att få uppnå samtliga mina mål, inklusive att ta hem första platsen i tävlingen (Jubla och klappa händer här) och jag är oerhört glad och nöjd. Givetvis hade jag insett efter den värsta besvikelsen lagt sig, att jag har gjort ett bra jobb och kan vara nöjd även utan seger i tävlingen men det fick liksom bli grädde på moset. Som min vän Dennis skrev när någon frågade vad jag vunnit:

"Han vann en bättre hälsa. Som plåster på såren får han en SPA-weekend"

Helt klockrent citat givetvis men just nu njuter jag som sagt av den dubbla segersötman som tävlingsvinsten och viktnedgången ger.

Ett tiotal deltagare (vi var 20 från början) samlades igår kväll i Energihusets lokaler där man dukat fram frukt och flaskvatten i ett mindre konferensrum. Lena (Energihusets föreståndare) öppnade med att välkomna oss och sa några ord som värmde om hur stolt hon var över de insatser som vi gjort oavsett i vilken grad man kunnat delta - alla jobbar utifrån sin förmåga och sina förutsättningar och det är givetvis helt sant.

Ida (som är PT på energihuset och som hållit i det mesta av tävlingen) tog sedan över och pratade lite kort om hur hon tyckte att det hade gått och undertecknad fick en liten känga för att man aldrig deltog i de gemensamma träningarna men det är väl inte så mycket att göra åt den saken, var ju lite svårt för oss att hitta barnvakt en gång i veckan och dessutom var ju de gemensamma passen kl. 19 vilket är läggdags för åtminstone yngsta pojken så vi fick klara träningen på egen hand.

Min älskade sambo Sofie fick för övrigt inte vara med igår kväll eftersom hon tyvärr var tvungen att jobba men hon fick en halvkroppsmassage i vinst för att hon var en av 7 som gått ner mer än 10% (13,77%) och inte nog med det, hon blev dessutom totalfyra i tävlingen och dom enda som lyckades slå min super-sambo var tre män...     det ni - klart som fan att jag är enormt stolt över henne!!!

Efter lite småsnack och fruktätande var det dags att tillkännage resultatet och jag var på helspänn. Skulle min insats verkligen räcka till? Det visade sig att den gjorde det men med minsta möjliga marginal. Nr 20 som i princip ledde tävlingen från början till slut var endast slagen med futtiga 0,35% vilket motsvarar ungefär ett halvt kilo och så här i efterhand har jag insett att de sista tjuriga timmarna i och utanför bastun hos Kristian faktiskt blev det som fällde det slutgiltiga avgörandet (läs tidigare blogg-inlägg för detaljer) eftersom jag tappade ca: 0,9 kg vattenvikt under bastu-helvetet...

Lite lätt omtöcknad och givetvis fullständigt oförberedd ombads jag som vinnare att berätta lite om hur jag och Sofie tränat och dietat och som tur är föll min hjärna på något oförklarligt sätt in i lärar-mode och med en whiteboard till hjälp höll jag ett föredrag på ca 20 minuter (haha - somebody pliiiiis stop me....) om kost, deffning, träning, proteinsyntes, ketos, kasein, termogenes och siffror hit och dit och jag inbillar mig att jag gjorde ett ganska bra jobb för publiken log och nickade instämmande och skrattade även högt vid ett flertal tillfällen då jag berättade hur jag hållit i minnet mina motståndares procentuella viktminskning samt till och med räknat ut deras startvikt vilket blev användbart i slutändan när jag skulle ta ett beslut om huruvida det var värt att försöka gå för seger eller inte.

Jag hade inte tänkt berätta om vattendrivningen men Ida pushade mig och jag valde att redogöra för de sista 8 dagarna av tävlingen trots allt och när jag var klar var det helt tyst i rummet...

..tills nån sa med ett visst mått av avsmak i rösten "Du har nog ta mig fan förtjänat att vinna".

När jag till slut lyckats ta mig bort från rampljuset fick jag lyssna till övriga deltagares berättelser och det var en mycket trevlig stund med livliga diskussioner om olika metoder och Energihuset hade definitivt inte snålat med priserna som fortsatte flöda generöst.

Jag vet inte säkert men tror faktiskt att SAMTLIGA som fullföljde tävlingen fick ett pris i form av extra gratis invägningar för att hålla koll på utvecklingen även i framtiden och det är väl ett jättebra pris i mina ögon.

Under kvällen blev det en massa SMS och samtal och gratulationer och det enda som kändes surt var att jag efter den här långa kampen inte fick dela kvällen med min sambo som jag delat hela resan med i övrigt men vi ska fira tillsammans i helgen istället när vi båda är lediga :)

Tack igen till alla som hjälpt och stöttat (särskilt du Sofie), utan er hade det varit omöjligt så den här segern tillägnar jag er alla!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar