söndag 15 maj 2011

Fas 2

Oj, det känns verkligen som att jag har hittat en riktning i mitt liv. Inte så att jag vandrat planlöst hittills direkt men allt börjar liksom falla på plats nu. Har jobbat hårt med återhämtningen de senaste dagarna och i kombination med att blogger mer eller mindre legat nere har det inneburit att inga nya inlägg orkats med men nu är det dags.

Redan onsdag kväll efter invägningen satte jag i mig en skål pasta med köttfärssås och vitlöksbröd och följde upp det med lite nötter och annat smått och gott samt mängder med vatten, resorb och annan vätska - allt för att försöka återskapa balans i kroppen men givetvis gick jag ut för hårt och min kropp tappade alla koncept.

På torsdagen gick jag runt på jobbet med hjärtklappning och allmänt dåligt mående och ångesten kom krypande sakta men säkert. Det gick till och med så långt att jag bad några kollegor hålla ett öga på mig under dagen men efter lunchen släppte det hyfsat och kändes lite bättre under resten av dagen så hoppet tändes om att snabbt återgå till det normala.

Under kvällen blev det pasta och köttfärssås IGEN - tredje målet i rad - och även denna kväll blev det lite onyttiga kolhydrater och fett framför hockeyn men utan minsta tillstymmelse till dåligt samvete.

Fredag morgon var allt dåligt mående tillbaka. Vad fan är det här? Ont i lungorna, ont i bröstet, tung andning och ÄNDÅ går man ut på promenad trots att man bestämt sig för att ha en lugn vilovecka. Hann förresten med ett bröstpass och triceps under torsdagen också och med kolhydrater kändes det helt lugnt men snacka om att lura sig själv. Efter promenaden var det tänkt att det skulle bli ett gympass men jag mådde så dåligt att Sofie förbjöd mig och jag visste nog innerst inne också att det inte var en bra idé.

Fredag kväll gjorde vi vår världsberömda hempizza med ölkorv, soltorkade tomater, vitlök, färska champinjoner, skinka, färsk tomat och getost...   Den är kanske inte världsberömd ännu men den borde tamejfan vara det. Givetvis fortsatte onyttigheterna slinka ner men i betydligt vettigare mängder än förut, som om det nu skulle spela någon roll.

Igår lördag vaknade jag betydligt fräschare än nån annan dag sedan invägningen och äntligen känns det som att det värsta är över nu. Under fredagen och lördagen åt jag vettigt hela dagarna förutom på kvällskvisten men har som sagt ingen ågren över detta förutom det dåliga måendet som det gett upphov till. Exakt, jag insåg till slut att en stor anledning till att jag känt mig tung i kroppen och mått dåligt är för att kroppen helt enkelt inte mår bra när man stoppar i sig fel saker i stora mängder och här nånstans förstod jag för första gången i mitt liv hur mycket jag misshandlat min kropp under alla dessa år.

Idag är jag tillbaka i det strikta ätandet och planen är att återigen lyssna på kroppen och pröva sig fram till en diet som är lämplig i en byggfas där man dessutom har som mål att inte lägga på sig mer än ett par kg fettmassa (högst)! Byggfasen kommer att innehålla en markant ökning av kolhydratintaget i dieten men planen är att försöka hitta en balans som innebär att man får i sig en större mängd långsamma kolhydrater inför träning och en mindre mängd snabba kolhydrater efter träning för att maximera muskeltillväxten. Tanken är också att jag ska testa hur det fungerar att äta ungefär som jag gjort de här 12 senaste veckorna under träningsfria dagar även om jag förmodligen går upp lite från mitt dagliga intag på 1800 kcal vilket är alldeles för lågt för att vara hälsosamt.

Fick ett tips från min vän Kristian att kolla in en sida som heter leangains och handlar om hur man kan äta och dieta samtidigt för att kraftigt förbättra sina chanser att bibehålla eller till och med öka sin muskelmassa i en deffningsfas och det verkar extremt intressant. Det slog mig dock när jag kollade in resultaten hos många av de som testat metoden att de flesta var ganska vältränade när de påbörjade sin leangains-period. Av den anledningen tror jag att jag sparar det upplägget tills det är dags för deff framåt vårkanten och förhoppningsvis har jag då en högre muskelprocent som hjälper till i fettfighten. Snubben som driver sidan är för övrigt svensk men skriver på engelska eftersom han vill nå en bredare läsarskara och han har uppmärksammats av professionella bodybuilders i såväl Sverige som övriga delar av Europa samt U.S.A.

Idag har jag pressat Biceps och Mage och för första gången på ett par månader har jag ordentlig pump i armarna. Bröstpasset jag körde för ett par dagar sedan gör sig också fortfarande påmint i form av en underbar träningsvärk - tänk att man kan längta så mycket efter smärta. Men SATAN vad jag har tappat i styrka. Oj, oj, oj - ingen lek...

Resten av dagen blir nedräkning inför VM-finalen - FORZA SVERIGE!!!

Ha en skön söndag!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar