fredag 1 april 2011

Glädjemätare

Om vi tittar oss omkring i vardagen så inser vi snabbt att glädjemätare finns överallt. Vi snackar inte om något som mäter glädje, det finns bara på låtsas om man inte käkar roliga piller, utan givetvis om teknik omkring oss som visar felaktiga resultat för att ge oss någon sorts glädjekänlsa. Till exempel så är det ett välkänt faktum, att nästan alla personbilar som tillverkas har hastighetsmätare av glädje-karaktär. När Bernt 19 år påstår inför sina polare att han plågat sin morsas Renault Twingo över 200-strecket så är det inte enbart så att grabben står och blåljuger eftersom många hastighetsmätare har en felmarginal runt ca 10%. Det innebär alltså att när Bernt svischade ned för sveriges längsta backe på E4:an och plågade upp bilen i 183 (vilket han avrundade uppåt till 200 inför polarna) så körde han i själva verket snarare 183 (-18,3) = 165 km/h.

Det där är ju ganska enkel matematik och de allra flesta av oss har även en våg i badrummet som visar allt mellan 1 - 4 kg fel vilket måste ha gäckat läkare runt om i sverige i åratal...

- Hur mycket väger du?
- 87 kg
- Ställ dig på vågen
- Men vad f-n
- Du väger 91 kg...
- Det har jag aldrig gjort förut.

Det har du visst det ditt pucko men eftersom du köpt en våg på rusta för 99 spänn som även mäter din mängd kroppsfett, din mängd muskelmassa samt hur mycket du kommer att få tillbaka på skatten så får du precis det du betalat för - en djävla massa lögner.

Nästa naturliga steg i det här inlägget skulle vara att ta en djup sociologisk och psykologisk diskussion kring varför det är på det här viset. Är det en konspiration? Vill samhället skydda oss och i så fall från vad? Är det helt enkelt så att någon högre makt bara vill att vi ska må bra? Jag tänker dock inte ge mig in i den diskussionen utan istället vända blicken mot ett ställe som vill uppmuntra alla oss människor till en sundare livsstil, nämligen gymmet.

Jag ger mig fan på att det finns hur många som helst där ute som hört kommentarer som:

- Jag var ner och brände ett par tusen kalorier under lunchen
- Jag cyklade 70 km/h i 30 minuter igår
- Jag ställde in löpbandet på "Mount Everest" och löpte uppför norrsidan utan sele på en kvart

Allt det här är givetvis rent skitsnack och när man börjar titta närmare på hur mycket energi man kan tänkas förbruka när man ägnar sig åt olika krävande aktiviteter så förstår man att det inte är möjligt. Det man dock inte förstår är varför det förhåller sig på det viset. Av vilken anledning har man glädjemätare på gym-utrustning? Jag funderade länge på den frågan och letade febrilt på nätet efter svar men det enda jag kom fram till var att det fanns väldigt många som reagerat på det här precis som jag. När jag som bäst satt där och svor över att gymmen var så förbannat dumma hittade jag ett inlägg i ett forum som jag tyckte gav en riktigt bra förklaring på hur man ska tänka gällande glädjemätare och om man förstår hur det förhåller sig så har faktiskt gym-utrustningen inte alls glädjemätare...   jag får helt enkelt krypa till korset och erkänna att jag hade fel och här kommer förklaringen varför.



Verkningsgrad

Människomotorn har i likhet med tex bensinmotorn en verkningsgrad. Av den energi vi tillför, blir endast en del till nyttig energi. I bensinmotorns fall 30-35% och i människomotorns fall 15-25% beroende av hur vältränad man är. Cykeln från Technogym, som jag använder, räknar med ca 20%. Dessa cyklar kostar ca 30 000 kr och är alltså inga leksaker.

När jag då cyklar med 150 Watt effekt, innebär det att jag skulle kunna driva en 150-Watt-lampa. Men jag måste förbruka 150/0,20 = 750 Watt eftersom 80% blir till värme i min kropp.

Sambandet mellan nettoeffekt och förbrukad energi.

Jag har skrivit Watt för tydlighetens skull men enheten brukar förkortas till W.
Övriga förkortningar:
J Joule
kJ (1000 J)
s Sekund

OK, då räknar vi:
150 W netto blir 150/0,2 = 750 W brutto.

750 W = 750 J/s

Jag kör i en timme = 3600 s

Energin blir:
750*3600 = 2 700 000 J = 2 700 kJ

Omräkning till kcal:
Det går 4,19 kJ på en kcal.
2700 kJ = 2700/4,19 = ca
 
644 kcal

Om jag genererar 
150 Watt netto förbrukar jag 644 kcal/h.


Jag misstänker att din cykel har glädjemätare!
Din kompis säger att ni ligger på 250 Watt vilket motsvarar ca 1100 kcal på en timme. Jag kan också ligga på 250 Watt men inte mer än några minuter.


Det här innebär med andra ord att gymmens mätare med allra största sannolikhet ger dig korrekt information om hur mycket energi som FÖRBRUKATS för att få maskin-djäveln att gå runt men vill du veta hur många kalorier DU förbrukat så måste du i princip dela maskinens siffra med 5!

Frågor på det?

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

1 kommentar:

  1. Haha, va du är rolig. Du skriver så förbannat bra. Nu fick jag oxå svar på den där förbenade frågan om glädjemätare. TACK. Nu kommer man inte att lura sig själv nå mer =)

    SvaraRadera