måndag 4 april 2011

8 saker du inte visste om mig...

Fick häromdagen en utmaning av en herre vid namn Christer som jag fått kontakt med tack vare mitt bloggande eller kanske snarare tack vare min sambos bloggande. Det visade sig att Christer också deltar i en "Biggest Loser"-tävling på sitt lokala gym så vi har ju en del gemensamt.

I vilket fall som helst så bestod utmaningen i att jag skulle avslöja 8 saker om mig själv som folk inte vet om men det blir ju tamejfan helt omöjligt eftersom vissa av dom som läser det här känner mig extremt väl. Jag har dock sammanställt en lista som de flesta kanske inte har järnkoll på så här kommer den - enjoy!


1. Min bakgrund

Jag har en brokig bakgrund och är lite av en "byracka" med släktband utspridda här och var i världen. Jag föddes i San Francisco. Min pappa var Israel och min mamma Svensk. Jag har två halv-bröder på min fars sida som bor i USA och hade en halv-syster i Israel som tyvärr dog i en bilolycka för många år sedan innan vi hann träffas. Jag har även tre farbröder och ett gäng kusiner i Australien där jag också bott, tränat, rest, dykt och studerat i omgångar under flera års tid. Min farmor som bodde i Australien under större delen av sitt liv släktforskade och tydligen är jag släkt i rakt nedstigande led från den sista ryske tsaren också. Dessutom var min farfars, farfars, farfars, far en av grundarna till en extremt ortodox gren av judendomen. Han hette Rabbi Schneer och måste ha varit en stor kändis för hans namn nämns i Hollywood-rullen "Tro, hopp, kärlek" (Keeping the faith är orginaltiteln) med Ben Stiller och Edward Norton. Anledningen att hans namn nämns är att de judiska ungarna har samlarkort med Rabbis istället för filmstjärnor eller atleter haha...
För övrigt är jag också en film-älskare av stora mått och har sett många tusentals filmer. Eventuellt har jag också rekordet i att titta på Pirates of the Caribbean (1:a filmen) som jag helt säkert vet att jag sett över 100 gånger - jag kan även de flesta replikerna i filmen...

2. Sång

Jag älskar att sjunga och spela och gör det mer än gärna i goda vänners sällskap efter en grillkväll utomhus med en singelmalt i handen. Tyvärr är jag alldeles för rädd för att sjunga i något som helst officiellt sammanhang med undantag för när tävlingsmänniskan i mig kom fram under PUNK-helgen på Korpberget i oktober förra året.

3. Konst

Konst är min stora passion i livet och jag älskar att måla vilket ledde till att jag tillsammans med några före detta kollegor, fick ha en riktig konstutställning under en veckas tid för ett par somrar sedan. Mitt intresse för konst ledde mig också in på tatuerandets bana och tack vare min sambos bror Eddie fick jag chansen att tatuera under februari - november förra året och förhoppningsvis kan jag hitta tillbaka till tatuerandet en dag när jag fått lite mer stabilitet i ekonomoin men just nu jobbar jag alltså som gymnasielärare vilket jag också är utbildad till.

4. Road Rage

Jag är en fantastiskt hetsig bilförare. Jag tycker själv att jag är en bra chaufför och en säker chaufför men tycker också om att köra fort. Det går att kombinera dessa två om man är tillräckligt skicklig - inga problem, men dåliga förare och framförallt riskbenägna förare gör mig så sjukt djävla förbannad att jag lätt skulle kunna stanna bilen, plocka fram fälgkorset och slå andras bilar sönder och samman när någon till exempel kör på ett sätt som innebär fara för min kära familj. Det absolut värsta exemplet är när man ligger i 140 blås på motorväg och någon idiot lägger sig 6-7 meter bakom i samma hastighet...    vad i helvete tror du händer om jag måste tvärbromsa för ett djur, då dödar du förmodligen dig själv, mig och min familj - sånt gör att jag ser RÖTT!

5. Gastric Bypass

För några år sedan hade jag stora problem med lungorna och läkarna kunde inte hitta problemet. Jag blev andfådd av att ta en dusch och fick stanna och vila när jag gick uppför en trappa. Så här några år senare så tror man att det var sviterna efter ett par lung-inflammationer som drabbade mig på kort tid (inom ett år) men oavsett vilket så fick jag stora mängder kortison under denna tid och gick upp mycket i vikt. Som mest vägde jag 113,6 kg. I samband med detta funderade jag allvarligt på en Gastric Bypass-operation vilket innebär att man i princip bygger en ny, mindre magsäck som gör att man kan äta mycket mindre vilket i sin tur leder till kraftig viktminskning. Det som fick mig att inte genomföra operationen var 2 saker. För det första så berättade läkaren att det faktiskt är en allvarlig operation samt att det inte är ovanligt med komplikationer och 2 patienter av 1000 överlever inte. För det andra så visste jag hela tiden i mitt hjärta att det bara var en genväg eftersom det går att fixa vikten på egen hand - jag har gjort det förut och nu gör jag det igen!

6. Skolkamrater

Jag har bott i nästan hela mitt liv i Örnsköldsvik som är känt för att producera flest världsstjärnor i ishockey i relation till folkmängd. Eftersom jag också råkar vara i helt rätt ålder och Örnsköldsvik hade ett välrenommerat ishockey-gymnasium (eller kanske fortfarande har) så hade jag turen att få gå i skola med hyfsat kända profiler som: Peter Forsberg, Markus Näslund, Niklas Sundström och ett helt gäng andra grabbar som lirat i NHL under många år.

7. Resfeber

Ja alltså inte i ordets egentliga mening att jag blir nervös innan jag ska ut och resa utan snarare är det så att jag fan blir sjuk om jag inte får åka ut i världen med jämna mellanrum. Jag tänker inte beskriva en massa platser med högtravande ord eftersom det här inte är en artikel i tidningen Vagabond. Däremot tänker jag lista alla länder jag varit i (förutom Sverige) i alfabetisk ordning!

Australien
Bahrain
Belgien
Cypern
Danmark
England
Finland
Frankrike
Förenade Arabemiraten
Indonesien
Italien
Jugoslavien
Malaysia
Monaco
Nederländerna
Norge
Portugal
Ryssland
Schweiz
Singapore
Skottland
Thailand
Tyskland
Ungern
USA
Wales
Österrike

Enligt mina beräkningar 27 länder och det är väl inte så illa?

8. Idrottshistoria

Jag har provat en del idrotter i min ungdom och fastnade för kampsporter av alla de slag. Under ett antal år provade jag på (och tränade semi-seriöst inklusive tävlingar) Judo, Ju-Jutsu, Karate, Kickboxning och Tae Kwon Do. Dessutom spelade jag fotboll i ett antal år med segrar 3 år i rad i den lokala tävlingen mjölk-cupen som största merit - lade dock ner den karriären i 12 års ålder. I dagsläget är mitt idrottsutövande begränsat till dykning, styrke-träning och långa promenader (kanske innebandy och slalom nån gång per år). Den mest udda sport jag provat på - det blev bara en säsong tack och lov - är backhoppning. Jag var 7-8 år gammal när min mor tyckte att det var en bra idé (hur är en förälder funtad då?) att ta med mig till hoppbacken. På äldre dar har jag dock förlåtit min mor eftersom jag insett att anledningen till detta beslut var att vi bodde ca: 300 meter från paradis-kullen, Örnsköldsviks stolthet!

Ja gott folk, det var 8 saker om mig som de flesta av er förhoppningsvis inte kände till, nu hoppas jag bara att ni ska ta er tid att skriva en kort kommentar också ;)

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

2 kommentarer:

  1. 6 länder som jag inte visste om, och backhoppningen var nyheter för mig. Eftersom jag åkt bil med dig så vet jag precis vad du menar. /Walker

    SvaraRadera
  2. Oh yes Walker, jag erkänner...

    SvaraRadera