söndag 17 april 2011

Invägning nr 9 - Det FÖRSTA bakslaget...

I fredags var det invägning igen och jag visste redan innan jag ställde mig på vågen att den skulle visa på en ökning, frågan var bara hur stor ökning.

Jag och Sofie bestämde oss redan för en månad sedan att vi skulle ha en ätardag i samband med min födelsedag den 10:e April. Eftersom det var en söndag i år så beslutade vi oss dock för att ha ätardagen på lördagen och då barnvakt var kirrat (tack fantastiska Eddie och Alex) så passade vi även på att bjuda in vänner på middag. Om ni vill veta vad vi svullade i oss så får ni titta bland mina tidigare inlägg hehe...

Dagen efter visade vågen +1,6 kg och ytterligare en dag senare +0,5 till vilket innebär en uppgång på 2,1 kg som jag alltså skulle försöka bli av med under resterande 4 dagar fram till invägningen. Redan här fick jag panik och alla vet ju att stress inte är optimalt när man ska bränna fett eftersom stress ökar kortisolproduktionen i kroppen. Förvisso insåg jag precis som ni säkert gör att det är omöjligt att lägga på sig 2 kg fett på en dag men även om den största delen av viktökningen berodde på vätska i kroppen eller andra faktorer så måste ju skiten bort ur tävlingssynpunkt.

Då jag jobbar som jag gör är det svårt att hitta tid för extra träning och jag förändrade inte min kost alls under dessa resterande 5 dagar men fick in ett par extra träningspass och lyckades begränsa "katastrofen" till ett plus på 0,3 kg. Döm om min förvåning när det visade sig att mina, i nuläget, 2 största konkurrenter i tävlingen BÅDA hade haft en lika dålig vecka som jag och faktiskt hade plus på sina siffror också - kan man ha mer tur? Inför de återstående 4 invägningarna ligger jag fortfarande 2:a och har ungefär 1% upp till 1:a plats. Så här såg mina STATS ut i fredags:

Vikt             91,5kg      (-11,2)
Fett%         26,6          (-5,3)
BMI             28,6          (-3,5)
Muskel%    35,0          (+2,5)

Om man jämför med tidigare siffror så ser man att trots den så kallade motgången så har jag jämfört med föregående vecka en minskning i fett% med hela 1,3% vilket är ett kanonresultat. Detta kan dock också ha med vätska i kroppen att göra så bli inte förvånade om den siffran är högre igen nästa invägning.
Dessutom låg jag på en ökning i muskel% med 0,6% vilket också är en riktigt fin siffra, bara att se till att det håller i sig nu.

I princip gör jag inga förändringar nu heller eftersom jag uppnått så fina resultat utan förlitar mig på att jag gör det här på rätt sätt och kämpar vidare. Just nu går ganska mycket tankeverksamhet åt till att fundera över vad jag ska svulla till middag onsdagen den 11:e maj när tävlingen avslutas ;)

Imorgon kommer med största sannolikhet nya bilder eftersom...   just det... vi har passerat dag 60 nu - så otroligt skönt och jag känner hur stolt och nöjd jag är varje gång jag drar på mig dojorna och sticker och tränar. Extra stolt när det är före frukost givetvis!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

3 kommentarer:

  1. Tycker du kan vara väldigt stolt över dina siffror och du bör ju ha en väldigt stor chans att vinna hela skiten!!
    Sen så är din blogg intressant, du skriver på att underhållande sätt! Keep it up!
    Att folk inte kommenterar beror på att de flesta är för lata(inklusive jag) för att orka trycka ner några knappar.

    SvaraRadera
  2. Finns inga bakslag bara nya tag

    SvaraRadera
  3. snart rutor på magen o ådror som huggormar på biccorna nu då.. :D



    /Gunnar

    SvaraRadera