lördag 2 april 2011

Kan man köpa tid?

Idag tänkte jag skriva lite om ett dilemma som jag vet plågar väldigt många av mina bekanta, nämligen att hitta tid till allt som ingår i det vi kallar för "livet".

Eftersom det var invägning i torsdags och jag ännu inte berättat hur det gick så börjar jag dock med det.

Torsdagen inleddes alltså med vägning nummer 7 och eftersom vi började tävlingen med en invägning så innebär det att vi nu hållit på i 6 veckor - halvvägs!

Så här såg mina värden ut:

Vikt             93,5 kg   (-9,2)
Fett%          29,4        (-2,5)
BMI            29,9        (-2,9)
Muskel%     33,5        (+1,0)

Jag har alltså gått ner 9,2 kg på 6 veckor vilket motsvarar en procentuell viktnedgång med 8,95 %. När jag räknar muskelprocenten och fettprocenten i relation till dagsvikt så har jag dock sorgligt nog tappat ca: 2 kg muskelmassa men det får det vara värt. Finns ju redan långtgående planer på en "bygg-fas" så småningom när tävlingen är avslutad. På den positiva sidan har jag ju också det faktum att jag tappat ett antal kg fett och det syns ju inte minst på måttbandet - 9 cm kortare omkrets runt magen talar sitt tydliga språk och det är en siffra jag är supernöjd med efter 6 veckor.

Vill passa på att lägga en hälsning till min gode vän Jocke D som jag vet kämpar för att hitta tid. Mina resultat är till 90 % beroende på min omlagda kost, jag har inte haft tid att träna mer än nåt pass i veckan och dessutom har jag varit ruskigt förkyld minst halva tävlings-tiden så det är bara att köra igång Jocke, det går att uppnå fina resultat trots begränsade träningsmöjligheter.

Men tillbaka till dagens rubrik - hur i helvete lyckas folk (vanliga människor med jobb och familj) hitta tid för allt som förväntas hinnas med? Morgonen är oftast fulltecknad med frukost-bestyr och duschning och gympakläder som ska packas och om jag som pendlar 10 mil till jobbet varje dag vill hinna träna innan allt detta så måste jag kliva upp klockan 04.30...    då SOVER alla utom bagare och tidningsbud!

Sedan ska det skjutsas till skola och dagis, köras till jobbet och efter arbetsdagens slut är det en dryg timme i bil hem. Min underbara sambo sköter matlagningen när jag jobbar så maten står på bordet när jag kommer hem (du är fang-tastisk älskling) och när måltiden är intagen runt 17.30 vill man ju gärna smälta maten en stund. Därefter är det läx-läsning eller lek och spel med grabbarna fram till klockan 19 då dom oftast går och knoppar på vardagarna. Vid den här tidpunkten skulle jag givetvis kunna byta om, snöra på mig skorna och dra iväg till gymmet men eftersom jag kliver upp tidigt på morgnarna kraschar jag oftast i säng mellan 21-22 så om jag tränar mellan 19 - 20.30 (transport till och från gymmet samt dusch-tid inräknat) så innebär det att jag har ungefär en timme att umgås med min vackra kärlek....    en timme! Det suger ju gigantisk getpung!

Resultatet blir därför att jag i princip ALDRIG tränar under veckorna förutom de dagar då jag faktiskt jobbar hemifrån - oftast en dag i veckan. Däremot blir det ju ALLTID träning lördag, söndag så i snitt får jag in 3 träningspass i veckan men det är givetvis bara dom veckor som mitt immunförsvar samarbetar och låter mig vara pigg och kry.

Frågan är ju då - Hur i helvete gör alla andra för att hitta tid? Jag har massor av vänner som tränar regelbundet och har familj och min enda slutsats är att dom måste offra nåt. I de flesta fall misstänker jag att det är sambo-tid som blir lidande. Har svårt att tro att särskilt många knatar upp 90 minuter innan väckarklockan skulle ringa. För mig är det dock inget alternativ annat än i undantagsfall. Det beror framför allt på att jag är i ett fantastiskt förhållande och har hittat min själsfrände som jag vill göra allt med. Inte alltid såklart, vi har ju separata intressen också, men våra gemensamma intressen såsom träning är en stor anledning till att vi har ett så suveränt vardagsliv tillsammans och jag vill göra alla dom saker som vi båda tycker om tillsammans med min partner.

Exempelvis så har vi pratat om att börja träna kampsport men det funkar inte förrän barnen blir större. Vi har även planer för att träna nu under våren för att springa en halv-mara i sommar och det vill vi också göra tillsammans - som ett TEAM! Min stora dröm är att genomföra ett Ironman race nån gång nästa år (jag kommer inom snar framtid att skriva ett separat inlägg om dessa planer) och det skulle jag också vilja göra TILLSAMMANS med mitt livs kärlek.

Jag är imponerad av alla som lyckas hitta tid men inte avundsjuk på er som gör det på bekostnad av samvaron med familjen...

...någon som har lite tid att sälja?

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

1 kommentar:

  1. Du har fått en BloggAward av mig! Detta innebär att du skall berätta åtta saker om dig själv, som vi läsare förhoppningsvis inte kände till sedan tidigare, och därpå skicka awarden vidare till åtta andra bloggar som du uppskattar.

    SvaraRadera