lördag 16 april 2011

Maximera dina chanser till resultat

Det är lite så jag ser på kosttillskott. Ju mer jag lär mig om kost och kosttillskott och träning, desto mer uppenbart blir det att de allra flesta av oss skulle kunna få ett hälsosammare liv genom förändrad kost. Sorgligt nog gäller det även de som äter bra eftersom det krävs enorma mängder av exempelvis kött- och mejeriprodukter för att vi ska få i oss tillräckliga mängder protein under en vanlig dag.

Efter att ha läst och forskat om massor av produkter som våra största företag inom kosttillskott säljer så känner jag att jag med stort självförtroende kan välja ut de produkter som EVENTUELLT kan ha en bra, positiv inverkan på mig och min träning. Massor av det som säljs är rent djävla dravel och ytterligare en hög andel produkter är endast verksamma (d.v.s fyller den funktion som återförsäljaren hävdar) om man är elit-idrottare i absolut världsklass.

Här nedan listar jag alltså de produkter som jag anser kan vara av vikt för mig. (Observera att det säkert finns andra BRA produkter som jag dock inte hyser någon större tilltro till av olika anledningar som kommer att diskuteras i ett kommande inlägg dedicerat specifikt till just såna tillskott.)

EAA
BCAA
Kreatin
ALA
CLA
Omega 3/6
Koffein
Kasein
Vassle
Fibrer
Vitaminer
PWO - Pre-Workouts

Eftersom det finns otroligt mycket att diskutera med avseende på samtliga dessa tillskott så tänker jag endast kommentera ett par tillskott i detalj i detta inlägg så håll utkik efter kommande inlägg i denna "serie" som förhoppningsvis ska bringa klarhet i effekterna av dessa preparat.

EAA

EAA är en förkortning för essentiella amino-syror. Att de är essentiella innebär att vi inte kan producera dem själva utan måste få i oss dem genom föda och det enklaste sättet att säkerställa att vi får i oss rätt mängd är att ta dem som kosttillskott. EAA stimulerar proteinsyntesen dvs nybildningen av protein och därmed också givetvis muskelprotein. EAA motverkar nedbrytning av musklerna och kan därför vara särskilt användbart vid en låg-kolhydrat-diet.

BCAA

BCAA är i princip ett preparat innehållande dom tre (grenade) essentiella amino-syrorna: Lysin, Valin och Isolycin. Många hävdar att dessa tre är dom essentiella aminosyror som ger precis dom positiva effekter som beskrevs här ovan om EAA men det finns egentligen inga vetenskapliga belägg för att det ena tillskottet skulle vara mer effektivt än det andra. Man får helt enkelt prova sig fram men tar alltså ANTINGEN EAA eller BCAA - det är absolut bortkastade pengar att överdosera dessa aminosyror då kroppen har begränsad upptagningsförmåga.

Jag tror vi nöjer oss med dessa två idag och fortsätter med övriga vid ett annat tillfälle, jag har ju trots allt en invägning att skriva om också ;)

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar