lördag 19 februari 2011

Bearnaise + Oxfilé = smalmat?

Tänk om Gud eller Allah eller Vishnu eller vem fan det nu är som bestämmer kunde ha skapat jorden, fyllt den med vatten och växter, släng ut lite udda djur här och där, skapat människan och satt sig ner på söndagen och tänkt: "Man kanske skulle ge mina avbilder en riktigt grym ämnesomsättning så att dom kan äta hur mycket dom vill av allt som smakar gott och ändå vara i fysisk topptrim".

...Men nej, istället blev det: "Broccoli och groddar och annan smaklös vegetation får bli nyttig, mina kära djur likaså men allt annat ska smaka som paradiset och leda till okontrollerbar fetma hos varenda djävel som äter av det om dom inte tränar som Gunde Svan" (han tänkte faktiskt så även om Gunde kom till långt senare).

Visst, jag kan acceptera att kött, fisk och fågel är nyttigt som fan och faktum är att man kan ju äta nästan hur mycket man vill av dessa delikatesser - OM MAN ÄR MILJONÄR!

Börjar ni ana vart det här inlägget är på väg? Annars ska jag se till att genast tala klarspråk. Ikväll är det lördag kväll och jag skulle inte ha så mycket emot att äta en rejäl bit oxfilé med någon form av rostad potatis, till detta skulle det sitta utmärkt med några vitlöksbröd, en sallad med rödlök, körsbärstomater och fetaost och sist men inte minst en lämplig flaska rött - en Brunello kanske? Givetvis avslutas middagen med något sött och en kopp nybryggd java (med en 6:a singel malt på sidan om). När paltkoman börjat släppa är det dags att bänka sig framför TV:n och eftersom det är lördag så måste ju ungarna få lördagsgodis. Hoppsan, halva skålen satte jag och sambon i oss och fan vad sött det blev. Inte blir det bättre av att man sköljer ner med en halvliter portello heller - pypiskt! Strategin blir ju då att få bort den äckliga sötsmaken med nåt salt så fram kommer (i bästa fall) gurka, morötter, oststänger och dipsåser och eventuellt en ostbricka med lite kex, vindruvor, paprika och päron (det är ju trots allt en skvätt vin kvar). Äh vad fan, vi kan vara nyttiga imorgon, vi tar fram en påse chips och en påse ostbågar också. Och nötter - vi måste ju ha nötter men jag kan inte välja mellan chilinötter och cashewnötter så jag tar fram båda.

Nu finns det inte någon plats kvar på vardagsrumsbordet men det gör inget för det är fullt i min mage också.
Som ni förstår så går våra lördagar (och fredagar och ibland söndagar) helt i återhållsamhetens tecken vilket bäddar för en sund livsstil. Från detta har jag nu alltså gått till att leva på ca: 1800 Kcal om dagen och jag VET att det blir lättare och lättare men dag tre är fan ingen lek och för ungefär 5 minuter sedan samtidigt som jag satt och skrev det här inlägget var det ungarna som fick lida för det när jag efter att ha sagt till dom att vara lite tystare ungefär 753 gånger fick nog och körde in dom på var sitt rum...   Mitt dåliga samvete sänkte sig över mig lika fort som tystnaden spred sig i lägenheten.
Äh vad fan - det var nog värt det!

Ha en skön lördag och försök hålla er under 6300 Kcal kära vänner.

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

4 kommentarer:

  1. fint att du anser att "guden" kan ha vilket namn som helst och uppenbarligen är öppen för alla eventualiteter... men samtidigt tar för givet att det är man... ;-) bara vänta tills Gudrun får nys om det här inlägget.. :-P

    SvaraRadera
  2. Tjena Eric! Jag är inne på samma linje som dig, deffning deluxe! För att uthärda kvällarnas sug så kör jag en burk kesella med några teskedar valfri koncentrerad fun light. Faktiskt grymt gott, ca 200 kalorier och 30 gram protein. =)

    / Johan Gustafsson

    SvaraRadera
  3. Underbart härligt. Lätt att känna igen sig. Men du jag ska hålla mig på 800 kcal nu snart i en hel vecka.... Suck.
    Kram till dig och Ungarna och Skruttis så klart.
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Men om Gud(en/arna?) skapade djur som nyttiga så är det väl inte han/hennes/honoms/henomens fel att andra människor tar gott med betalt för dököttet! Skaffa en gård, föd upp lite norrlänska belgien blue-höns och ät upp dem nästan gratis.

    Och visst var jag sjukt politiskt korrekt nu också gällande gudomar?

    SvaraRadera