torsdag 17 februari 2011

Oj... jag ljög visst!

...men det var inte en medveten lögn jag lovar. Jag syftar givetvis på de utlovade före-bilderna som utblev igår. Jag tror faktiskt inte om jag rannsakar mitt inre, att det var mitt undermedvetna som satte stopp. Jag fick ju trots allt in tre blogg-inlägg igår och hade helt enkelt inte ork till ett fjärde när jag kom hem efter invägningen, särskilt med tanke på att det skulle letas kamera och knäppas bilder och en massa annat jobbigt. Men idag smäller det, idag SKA bilderna publiceras.

Invägningen ja, det har hörts en del röster idag på förmiddagen och många är intresserade av hur det gick igår. Kan väl börja med att skapa en atmosfär kanske. Vi kom ner till Energihuset i god tid innan föreläsningen skulle börja och tog plats på uppställda "step-brädor" som fick tjäna som bänkar och det gjorde dom faktiskt oväntat bra, inte tillstymmelse till träsmak trots en timmes föreläsning. Eftersom vi befann oss i ett rum som annars används för träning av alla de slag så hade jag ett helt gäng överdimensionerade blå bollar alldeles till höger om mig och färgglada vikter i blandade neonfärger hängandes på väggen. Till en början trodde jag att det eventuellt var så att jag var ensam man att delta i tävlingen men det trillade in några till och om jag inte minns helt fel så var vi 4 män och därmed alltså 14 kvinnor som fanns på plats. Förväntansfulla och säkert också lite nervösa människor som inväntade domen...

Så började föreläsningen och den som snackade var Energihusets egen Lena Selinder. Fokus låg på de fyra grundpelare som utgör förutsättningen för att lyckas med ett sånt här projekt. Vi är ju trots allt 18 hoppfulla som vill förändra sina liv för ALLTID så det är ju ingen liten bedrift man försöker lyckas med.

De fyra grundpelarna är ju då alltså:

* PLANERING
* MOTIVATION
* KOST
   och
* TRÄNING

Jag lyssnade och begrundade och tog in det som sades men ärligt talat satt jag nog mest och väntade på själva invägningen, kvällens stora begivenhet och definitivt den slutgiltiga sanningen kastad i ansiktet på en. Föreläsningen var bra, missförstå mig inte, men jag inbillar mig att nästan alla som satt där och lyssnade just den här kvällen sneglade i smyg på vågen i andra änden av rummet och funderade på vilka siffror som skulle visas på den lilla digitala displayen.

OK - jag antar att ni har väntat länge nog nu, här kommer mina siffror utan vidare omsvep:

Vikt:                                     102,7 kg
Fett%:                                     31,9
BMI:                                        32,1
Skelettmuskulatur:            32,5%

Mätte dessutom omkretsen runt magen i avslappnat tillstånd (där den är som störst) och även om det kan vara missvisande så kommer jag för enkelhetens skull att kalla det för "Midjemått"

Midjemått:                       116cm

Ni som följt bloggen vet redan att mina planer (som inte var så särskilt seriösa till att börja med) på att dra i mig så mycket mat som möjligt och dricka mängder av vatten gick i stöpet omedelbart. Dom ringde nämligen runt till alla deltagare i tävlingen ett par dagar i förväg och meddelade att man inte fick äta eller dricka 2 timmar innan invägningen och det var väl lika bra det, jag antar att det hade varit lätt att få missvisande information från vågen om kroppen hade varit full av vätska. Något som dock var väldigt roligt att se var samarbetet mellan den engagerade personalen på Energihuset. Här syns definitivt ingen hierarki även om den givetvis finns där, utan alla inblandade hjälptes åt med att besvara frågor, sköta invägning och boka upp tider för framtida invägningar samt konditionstest (mer om detta nästa vecka).

Ja just det - glömde nästan. Lena som är "the big boss" på Energihuset hade läst min blogg (tack Mia) och hon gav mig tillåtelse att länka från energihusets hemsida till bloggen under de 12 veckorna som tävlingen pågår så med lite tur kan det bli ökning på antalet läsare framöver. Hoppas ni finner nytta eller nöja eller både och i att läsa dessa rader!

Nu ska jag gå och tvinga i mig...    jag menar njuta av en burk tonfisk, en burk tomatkross och en morot.
MÖÖÖÖMS! ..som Maria Montazami skulle ha sagt (fast det blir inga tofsar).

Ha en bra dag - ikväll kommer ett nytt inlägg inklusive "bildbevis".

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar