måndag 14 februari 2011

Till dig som inte räknar!

Det här inlägget kommer att handla om innehållet i några av våra vanligaste matvaror. När jag säger vanligaste så syftar jag inte bara på vardagsmiddagen utan även helgmyset framför tv:n med nötter och andra tillbehör. Om du vill fortsätta äta dessa produkter med relativt obesudlat samvete bör du nog sluta läsa NU!

OK, du fortsätter läsa..   Grattis! Du kommer nog att få en del överraskningar som, om nu det är ditt mål, kan hjälpa dig med din viktminskning och fettförbränning.

Det här med att hålla koll på vad man stoppar i sig är ju snarare regel än undantag i träningsvärlden och eftersom det dessutom är tävling på gång (fick precis veta att jag inte får äta, träna eller dricka mycket vätska 2 timmar innan invägningen) så är det givetvis dags att skaffa sig "koll". Ni ska inte tro att jag sitter på min dyrbara lunchtid och bara slentrian-kollar livsmedel för mitt höga nöjes skull - så rubbad är jag inte...   än!

När det gäller kött av olika slag är det onyttigaste du kan få i dig ändå bra mycket nyttigare än det mesta ur andra delar av kostcirkeln och att korv är bäst att undvika är väl ingen överraskning. Vad som däremot kanske är det är att blodpudding är ett farligt sockermonster med dubbelt så mycket kolhydrater som protein - undvik med andra ord (nu blir mamma glad - hon hatar blodpudding).

Av mjölkprodukterna är vanlig ost den klart proteinrikaste med ca 30% protein men se upp, det är nämligen precis lika hög andel fett vilket gör osten till en riktig kaloribomb. Döm förresten om min förvåning när Sofie skar upp en fullkomligt normalstor ostskiva med hyveln och slängde den på hushållsvågen - 8 GRAM!!
Kesella däremot är en riktig vinnare med 13% protein, 3,5% kolhydrater och endast 1% fett!

Fredagsmys..

Får det lov att vara lite nötter era nötter? Cashew-, Hassel- eller jord- spelar chockerande nog ingen större roll, faktum är att jordnötter med sina 27% protein och 10% kolhydrater utan tvekan är nyttigast av de tre sorterna. Får dock anta att det gäller den naturella sorten som är osaltade.

Godis måste vi ju också ha, vem fan orkar höra på när Jay och company slaktar klassiker efter klassiker annars? Självklarheter för många men jag skriver det i alla fall: välj skumgodis före gelegodis. Inte för att det är nyttigare, det är i princip exakt samma innehåll - socker i massor (ca: 80% i båda sorterna).
Skillnaden är dock att det är en djävla massa luft i skumgodiset och en full påse väger inte mer än ett par hundra gram medan samma mängd gelegodis närmar sig det tio-dubbla!

Men tänk vad törstig du ska vara nu när du smällt i dig allt detta. Det bästa är givetvis vatten men det är ju så självklart att vi inte ens diskuterar det. Det är ju fest för fan så vi kan väl inte dricka vatten då heller - skärp dig! Fram med rödtjutet kära föräldrar för det är fan inte så farligt som många tycks tro. Visst innehåller det kolhydrater men bara 3% så ni kan utan problem dela en flaska på två vuxna utan att ens ha dåligt samvete. Ge inte ungarna saft eller läsk dock såvida det inte är light-läsk förstås. Har man en soda streamer hemma kan man ju alltid göra bubbelvatten och blanda med Fun Light (den utan socker) vilket är minst lika festligt, i alla fall kan man lura ungarna att tro det.

Ja just det..  dricker du juice till frukost? Sluta med det omedelbart! Frukost tycks vara en riktig tuff måltid för den som vill äta nyttigt - kom ihåg att en ostskiva väger 8 gram! Pumpernickelbröd är inte dumt men glöm allt vad frukostflingor heter inklusive müsli om du inte gjort den själv.

Men fisk och grönsaker då - det är ju nyttigt det vet ju alla. Älskar att krossa universalsanningar även om det givetvis är så att de flesta redan vet att det är en djävla skillnad på grönsaker och grönsaker. Om du vill ha en riktig kolhydratbomb så tryck i dig 100g kikärtor, visserligen en lika god källa till protein som kycklingfilé (20%) men förrädiskt rika på kolhydrater (50%) vilket innebär att ovan nämnda mängd ger hela 333 kcal.
Helt vanlig sallad ger lägst antal kcal av i princip alla grönsaker men å andra sidan är det ungefär lika näringsrikt som ett uppblött A4-papper. Nej groddar och sparris ska det vara om man vill få i sig några nyttigheter. Broccoli och brysselkål duger också!

Fisk..   ät lax ibland men håll koll på det, iofs nyttiga, fettet. Tonfisk i olja - du borde veta bättre. Tonfisk i vatten (alltså uppfiskad och död men det är vatten i burken) - ät på om du vill men ska du vara riktigt nyttig så väljer du TORSK!

Så där, då har vi tagit en "rund"-vandring i kostcirkeln (skratta....     ...nu!) och jag måste erkänna att jag är helt slut. Ikväll ska jag och min underbara sambo skriva en inköpslista för nästa storhandling och jag kan lova att det kommer att finnas en del produkter där som aldrig stått med på någon av mina tidigare inköpslistor.

På onsdag är det förresten invägning så då kommer dom förhatliga "före"-bilderna...    usch och fy!

Wish us luck...

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

2 kommentarer:

  1. Yo gubben!
    Skönt att höra att det är riktig träning på gång. Själv sitter jag och smygtränar lite sådär emellanåt, och inte bryr jag mig lika mycket om vad jag stoppar i mig, inte så mycket som ni i alla fall.

    Bra skrivet!

    En liten kommentar dock. Att köra med versaler hela tiden gör det jobbigare att läsa IMHO.

    Lycka till och kör hårt!
    /Måsse

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren, det är så djävla trist när man skriver och skriver och inte får nån feedback. Det här med typsnitt är ju också en djungel och jag valde ett typsnitt som syntes bra mot bakgrunden och tönkte att versaler är en skön grej (det går inte att skriva gemener med det här typsnittet) men jag känner också mer och mer att det nog inte är idealiskt.
    Förändring utlovas härmed ;)

    E

    SvaraRadera