fredag 18 februari 2011

Dag 2 på 1800 Kcal

Äntligen börjar man landa. Det är väl ingen överdrift att säga att det är med skräckblandad förtjusning som man sett fram emot att påbörja de här 12 veckorna i hälsans tecken och så sent som i onsdags kväll efter invägningen så kändes det minst sagt drygt. Jag och sambon hade ju bestämt oss för att verkligen ge allt under den här tiden och det innebär ju givetvis att kosten är en stor och viktig del i ekvationen. När jag kröp ner i sängen i onsdags så tänkte jag enbart på hur drygt det skulle vara att räkna varenda kalori och väga maten inför varje måltid men redan på torsdag morgon hade mina mörka tankar förbytts mot en känsla av glädje. Jag vill ju verkligen göra det här så nu är det bara att köra på liksom.

När vi började planera för den här resan i vår anatomi så satt vi ganska många, långa timmar och läste på nätet om vilket upplägg som skulle kunna tänkas passa bäst och för att förklara det hela så enkelt som möjligt kan jag berätta att de flesta vi var i kontakt med rekommenderade ett ungefärligt intag av 2g protein, 1g fett och 1g kolhydrat per kg kroppsvikt och dag. För min del innebär det alltså att jag ska ha i mig MINST 200g protein om dagen vilket motsvarar i runda slängar 1kg kyckling!!

Redan här insåg vi att ett bra proteinpulver skulle bli absolut nödvändigt av två anledningar. Dels var jag inte så sugen på att försöka trycka i mig 1kg kyckling om dagen och dels så var det inte ens ett tänkbart alternativ ur ekonomisk synvinkel. De här två dagarna som gått har jag hållit stenkoll på allt jag stoppat i mig även om jag inte planerat så noga i förväg. Resultatet är att jag i slutet av dagen legat för lågt på totala kaloriintaget vilket i sin tur främst beror på att jag får i mig för lite fett. Lösningen är ÄGG! En djäkla tur för mig det eftersom jag älskar ägg och det är en suverän källa till såväl protein som fett. Jag misstänker att jag ligger på tok för lågt i mitt fettintag trots detta men tänker fokusera på att det totala antalet kalorier blir rätt den första veckan och sen utvärdera. Skulle det visa sig att jag inte får de resultat jag förväntat mig så blir det till att minska kolhydratintaget och öka fettintaget och det enda som oroar mig med den förändringen är att jag kommer att behöva gå till sängs hungrig..   hur ska jag klara mig utan mina älskade ägg?

Vad gäller kosttillskotten som vi proppar i oss så är det dagligen för mig minst 2 proteindrinkar a 25g protein styck vilket alltså svarar för 25% av mitt dagliga proteinbehov. I övrigt har vi valt att endast använda beprövade tillskott med bevisad effekt för viktnedgång i form av bra fetter. Vi käkar 2g Omega-3 om dagen och 2g CLA vilket är en fettsyra. Dessutom tar vi en en-om-dagen-tablett med det dagliga behovet av vitaminer och mineraler för att säkerställa att vi får i oss sånt som vi eventuellt annars skulle gått miste om pga den ändrade kosten. Såväl Omega-3 som CLA har en positiv effekt på fettförbränning och jag kommer säkerligen att återkomma till detta eftersom debatten kring kosttillskott alltid är ett hett debatterat ämne.

De flesta av er har väl sett mina före-bilder vid det här laget och än en gång kan jag konstatera att det var bland det jobbigaste jag gjort att lägga ut dessa bilder men kameran ljuger ju inte så nu kan jag inte ljuga för mig själv heller. Märkte förresten idag att min vänstra biceps äntligen fått en fin "bullform" när jag spänner den men vad fan händer egentligen med den högra - inte ett skit kan jag säga. Vad fan beror det på nu då? Kan det vara så enkelt att eftersom jag är högerhänt och därmed (förmodar jag) något bättre tränad i högerarmen så svarar inte muskeln lika bra på träningen? Otroligt irriterande minst sagt eftersom jag ändock är en liten gnutta starkare i högern.

Ser i alla fram emot ett tufft pass i gymmet imorgon för första gången sedan..   shit, jag vet fan inte vilken dag jag tränade på gymmet senast...  tur att man har disciplin nog att köra på lite på hemmaplan då i alla fall. Ser fram emot att kunna kliva upp 2 timmar innan jobbet för att ta en långpromenad när graderna stigit lite till. Vänta nu - skrev jag verkligen det där..   tänkte jag ens det där? Återstår väl bara att se hur lång steget är från tanke till verklighet men en sak kan jag ju säga i alla fall, det är otroligt peppande att så många vänner, kollegor, bekanta, släktingar och kompletta främlingar inte bara läser bloggen utan kommer med uppmuntrande kommentarer och säger saker som: "Ska följa din blogg hela våren nu, det kommer att bli min inspiration till att ta tag i MITT liv". - Underbart!

Kolla förresten in dessa två bloggar också om du är specifikt intresserad av energihusets tävling Biggest Loser eller bara intresserad av träning i allmänhet, både Emelie och Jocke är med i samma tävling som jag och gumman och det verkar som att dom tänker skriva om sina erfarenheter av den här upplevelsen också. Stort lycka till önskar jag er båda!

E

Viktnedgång Fettförbränning Muskeldefinition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar